Proizvodnja solarnih panela počinje se vraćati u Europu

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Stjepan Talan, inovator, osnivač i direktor varaždinske tvrtke Solvis/Foto: Željko Hajdinjak, CROPIX

Solvis, varaždinski proizvođač fotonaponskih modula, iza sebe ima itekako uspješnu 2020. godinu. Osim što su godinu koju je obilježila pandemija koronavirusa završili rastom poslovnih rezultata, dobili su i veliku narudžbu od Googlea – 120.000 solarnih panela! To će im, kako kaže osnivač i direktor Solvisa Stjepan Talan, svakako biti značajna referenca koja bi mogla otvoriti brojne nove prilike. No, varaždinska tvrtka odavno je pronašla svoje mjesto pod globalnim suncem. Kada je Talan, svestrani menadžer i inovator, prije više od 10 godina odlučio napraviti zaokret u farmaceutskoj karijeri te ući u solarnu industriju, na domaćem tržištu baš i nije bilo potražnje za solarima. Tvrtka se, stoga, okrenula inozemnom tržištu, što se pokazalo uspješnim receptom. Vizijom i upornošću prebrodili su svaku krizu, s početnih 15 MW popeli su se na kapacitet od 300 MW solarnih panela godišnje, danas svoje proizvode plasiraju širom svijeta, a brojne inovacije postale su njihov prepoznatljiv znak. Kao, primjerice, pametno solarno stablo koje se može naći u centru Nove Gradiške, ali i u Dubaiju i Maroku. Sada i Hrvatska ambiciozno kreće s razvojem zelenog gospodarstva pa se i na domaćem terenu otvara sve više prilika za varaždinskog proizvođača. U kratkom intervjuu za udruženje OIEH, direktor Solvisa govori o potencijalu solarnog tržišta, trendovima i suradnji s Googleom. U razgovoru smo se dotakli i potrebe ubrzanja administrativne pripreme projekata pa i vraćanja proizvodnje solarnih panela u Europu.

• Iza vas je 10-ak godina rada u kojima ste se uspjeli pozicionirati na svjetsku mapu i nedavna velika narudžba Googlea od 120.000 solarnih panela lijepo zaokružuje Solvisovo desetljeće. A i prilično je impozantna referenca za buduće ugovore. Što konkretno za Solvis znači ovakva suradnju, kako je došlo do nje?

– Suradnja s Googleom počela je prije više od dvije godine. Naš švicarski partner koji je zapravo integrator (instalater) i Solvisov inženjerski tim, sa stručnjacima iz Googlea, mjesecima su radili na kreiranju proizvoda tj. solarnog panela koji bi bio prihvatljiv s funkcionalne, ali isto tako i s estetske strane za instalaciju za novi veliki Googleov podatkovni centar u Kaliforniji. Solvis je već i prije proizveo nekoliko serija fasadnih i nestandardnih krovnih solarnih panele koji su ugrađeni u nove objekte, uglavnom na sjeveru Europe, u Danskoj, Švedskoj i Nizozemskoj. Dakle, radi se o “tailor made” proizvodu. Google je imao ta saznanja s tržišta i pristupio nam ih je, vjerojatno kao kompaniji koja je razvojno-tehnološki orijentirana, odnosno sposobna i voljna surađivati na takvom projektu. Naravno da će to biti značajna referenca koja bi mogla otvoriti mnoge prilike u budućnosti.

• Kako je na Solvis utjecala pandemija koronavirusa, s kakvim ste se problemima suočili i kako ste se prilagodili novim okolnostima? S obzirom na to da se neki dijelovi za panele uvoze, je li bilo problema u opskrbi?

– Pandemija na Solvis nije značajnije utjecala, bio je tek poneki logistički zastoj u dobavi repromaterijala. No, nije se dogodilo ništa značajno, tako da su ukupni rezultati u 2020. godini  rasli za planiranih 10-tak posto.

• Koliki je Solvisov utjecaj na lokalnu zajednicu?

– Solvis trenutno zapošljava 360 radnika od kojih je 20-tak posto visokokvalificiranih. Izdaci za plaće, poreze i doprinose su značajni i nije ih jednostavno namaknuti.

• Solarna energija ima svjetlu budućnost, tome u prilog govore i recentne svjetske studije i analize koje predviđaju rast. Primjećujete li i vi već pozitivne promjene na terenu?

– Solarna industrija globalno kontinuirano raste, u Europi jednako tako. Solvis već ima svoje mjesto na stranim tržištima, a konačno je i Hrvatska počela slijediti te trendove i tu svakako očekujemo dodatnu priliku.

• Ambicije nam ne nedostaje, ali uvijek je realna opasnost da ambicije ne uguši administracija. Gdje vidite mjesta za poboljšanje i ubrzanje razvoja projekata u Hrvatskoj?

– Solarna budućnost je vrlo perspektivna. Solarna postrojenja za proizvodnju električne energije će biti neizbježna, vjerojatno i komercijalno najisplativija. Hrvatska kao da sve to shvaća i trenutačna događanja i najave vrlo su optimistični. No, trebalo bi ubrzati procese u administrativnoj pripremi projekata i pojednostaviti ih.

• S obzirom na izostanak hrvatske solarne industrije, kako biste vi vratili proizvodnju u Europu?

– Proizvodnja solarnih panela svakako bi se trebala vraćati u Europu i mislim da već ima tih planova. Svakako bi trebalo poticati razvoj i implementaciju najnovijih tehnologija i subvencionirati nabavu novih tehnoloških linija kroz europske fondove. Jednako tako trebalo bi na neki način i stimulirati implementaciju europskih proizvoda u europskim projektima.

• Kakva vam je strategija i planovi za po pitanju novih kapaciteta, portfelja proizvoda, ali i novih tržišta?

– Solvis nastavlja slijediti strategiju stalnog i stabilnog rasta i razvoja. Ulaganja u nabavu novih proizvodnih linija, kao i stalno usavršavanje kadrova, osigurava nam praćenje novih tehnologija  i stalno povećanje kapaciteta. Pozicija na tržištima je stabilna, prije svega na europskom, u portfelju nam je i SAD i konačno vrlo perspektivno domaće tržište.

Solarna budućnost je vrlo perspektivna. Solarna postrojenja za proizvodnju električne energije će biti neizbježna, vjerojatno i komercijalno najisplativija“, smatra direktor Solvisa/FOTO: Željko Hajdinjak, CROPIX